Voice Dialogue is een krachtige methode om mensen te begeleiden bij het beter leren kennen van hun innerlijke drijfveren en motieven. Het uiteindelijke doel is dat mensen effectiever en bewuster sturing geven aan hun eigen handelen.
Op deze pagina vind je uitgebreide informatie over wat Voice Dialogue precies is en wat je eraan kunt hebben.
Voor informatie over onze opleidingen klik je hier.
Wij maakten zelf in 1998 voor het eerst kennis met Voice Dialogue en raakten er enorm door geïnspireerd. Wat een zorgvuldige, liefdevolle en diepgaande manier om meer kanten van jezelf beter te leren kennen, je te ontwikkelen en te groeien als mens en als professional. Dáár wilden we graag heel goed in worden! Dus reisden we een groot aantal keren voor trainingen naar Hal en Sidra Stone, de grondleggers van Voice Dialogue in de VS en volgden we trainingen bij diverse internationale Voice Dialogue opleiders. We staan nog steeds in nauw contact met Sidra Stone (Hal overleed in het voorjaar van 2020) en we zijn aangesloten bij IVDA. Nu, bijna 25 jaar later, hebben we er vier boeken over geschreven en leiden we al jarenlang met veel plezier coaches, trainers en therapeuten op om met Voice Dialogue te werken. In onze boeken Ik (k)en mijn ikken en Coachen met Voice Dialogue lees je meer over deze visie en methode.
De Voice Dialogue Academie wil bijdragen aan het uitdragen en verder ontwikkelen van Voice Dialogue, door middel van onze Voice Dialogue opleidingen, retraites, publicaties, demonstratiefilmpjes, podcasts, lezingen, door ons werk als coach en door het bevorderen van wetenschappelijk onderzoek (zie hiervoor ook de pagina met literatuur).
Voice Dialogue bestaat om te beginnen uit een uitgebreide en heldere psychologische theorie, de Psychology of Selves, ofwel de psychologie van de ikken. Deze theorie beschrijft hoe mensen gestuurd worden door verschillende en vaak tegenstrijdige interne kanten, ook wel subpersonen genoemd. Sommige van die kanten zijn dagelijks in ons aan het woord en hebben veel invloed op hoe we ons gedragen. Zo hebben veel mensen bijvoorbeeld een stevige perfectionist of een drammer in zichzelf ontwikkeld. Andere kanten zijn in de loop van onze ontwikkeling op de achtergrond en zelfs verstoten geraakt. Elke subpersoon heeft een eigen stem, eigen verlangens of angsten. En elke subpersoon heeft een belangrijke en vaak beschermende functie in ons leven. De theorie beschrijft hoe deze verschillende kanten tot ontwikkeling zijn gekomen en wat hun functie en betekenis is. We hebben deze visie beschreven in ons boek Ik (k)en mijn Ikken. Ontdek andere kanten van jezelf met Voice Dialogue.
Naast het psychologische model kent Voice Dialogue ook een methode om met die kanten te werken. De Voice Dialogue begeleider gaat als het ware letterlijk in gesprek met de verschillende kanten of stemmen van de cliënt. De innerlijke Ikken die bij de vraag van de cliënt betrokken zijn, komen één voor één aan het woord, allemaal op een eigen plek in de ruimte. Dat stelt de cliënt in staat zijn innerlijke krachtenveld goed te leren kennen en zichzelf, inclusief al die kanten, beter aan te sturen. Zo kan een manager die op het werk steeds dichtklapt wanneer hij een presentatie moet houden, ontdekken met welke kant in hemzelf die reactie te maken heeft. En hij kan ontdekken welke andere delen hij in zichzelf kan aanspreken of ontwikkelen om beter met de situatie met te gaan.
Voice Dialogue is een avontuurlijke en niet-oordelende methode die leidt tot diepgaande inzichten en blijvende resultaten. We hebben de methode beschreven in het boek Coachen met Voice Dialogue. Handboek voor begeleiders.
Voice dialogue academie
Oudewand 39-B
7201 LK Zutphen
KVK: 30115109
BTW: NL808896003
T. 0575–743709